Mans grozs

Aizvērt

Ceļu sāpes: Kas tās rada un kā izvairīties no tām?

Ceļu sāpes: Kas tās rada un kā izvairīties no tām?
Pievienots

Fiziskā stresa apjomu, ko var izturēt mūsu ceļi dzīves laikā, varam dēvēt par brīnumu. Diemžēl, ķermenim novecojot, ceļu sāpes var kļūt par mūsu ikdienas problēmu. Šajā rakstā uzzināsi par to kā Tu vari izvairīties no ceļu sāpēm un ko darīt, ja tās jau ir radušās.

 

 

Ceļu locītava ir vissarežģītākā mūsu ķermeņa locītava. Loģiski, jo tā ir būtisks posms starp mūsu augšstilbu un apakšstilbu, tai ir nemitīgi jāstrādā, vairāku desmitu gadu garumā, stiepjoties, pieliecoties un palīdzot noturēt svaru. Nereti stiepšanos un liekšanos papildina arī iedzimtas problēmas un atkarībā no dzīvesveida, sportošanas biežuma un sporta veida – ceļi iztur nepārtrauktu pārslodzi.

  

Ko darīt, lai izvairītos no ceļu sāpēm?

  1. Treniņi katru dienu
  2. Nodarbošanās ar ceļiem draudzīgiem sporta veidiem, kā: peldēšana, velo braukšana, pastaigas
  3. Ja nepieciešams ikdienā pārnēsāt smagus priekšmetus, dari to pareizi, piemēram, izmantojot mugursomu.
  4. Atbrīvo ceļu locītavas, kad tas ir iespējams – izstaipi kājas, īpaši pēc ilgas sēdēšanas.
  5. Izvairies ilgi stāvēt vai sēdēt vienā pozā.
  6. Izvēlies ortopēdiski pareizi veidotus apavus, vai vismaz apavus ar mīkstu zoles daļu
  7. Slodzes laikā izvairies no ceļu saliekšanas, celim būs mazāka slodze, ja kāju turēsi taisni
  8. Izvēlies apavus bez papēžiem
  9. Uzmani savu svaru, liekais svars būtiski palielina slodzi uz ceļiem
  10. Trenē kāju muskulatūru

       

      Lielākā daļa cilvēku par ceļu veselību un anatomiju iedomājās tikai brīdī, kad sajūt pirmās sāpes. Ceļa locītava atrodas tur, kur satiekas augšstilba un apakšstilba kauli. Pa vidu šiem kauliem atrodas menisks, kas veidots no skrimšļa diskiem – tie aizpilda vietu locītavā. Šo disku priekšā atrodas ceļa bļodiņa, kas palīdz augšstilba muskuļiem balstīt apakšstilba muskuļus. Stāvot, krusteniskās saites virza ceļa locītavu un nostiprina to. Krusteniskās saites, kustību laikā, kalpo kā drošības josta un pārslodzes laikā saites var plīst.

       

      Fiziski smags darbs un daži sporta veidi ir kā inde Taviem ceļiem

       

       

      Cīpslas, saites un menisks, kas pilda atbalsta funkcijas ceļa locītavā, ir ļoti jutīgas un trauslas, īpaši, ja tās ikdienā tiek pārslogotas. Dažās profesijās no tā ir neiespējami izvairīties, piemēram, – celtniecība un dārzkopība. Šajās profesijās bieži jāpieliecas, ilgstoši jāuzturas pozīcijā ar ieliektiem ceļiem, nemaz nepieminot trakāko, – smagu priekšmetu celšanu.

      Nereti cilvēkiem ir iedzimtas ceļu problēmas, - X veida kājas, neparastas formas patella, ceļa kaula luksācija. Arī aptaukošanās ir liels risks ceļiem, ne tikai lielāks svars, kurš tiem jānes, aptaukošanās arī apgrūtina iespēju ikdienā veikt treniņus. Treniņi ikdienu ir ļoti būtiski ceļu veselībai, jo tas ir vienīgais veids kā stiprināt muskuļus, tādējādi aizsargājot cīpslas, saites un menisku.

      Bet ar sportošanu un treniņiem jābūt uzmanīgiem, tiem ir arī negatīvā puse. Velo braukšana, pastaigas un peldēšana, – normas robežās, noteikti ir veselīgi, bet, piemēram, skriešana, rokas bumba, basketbols un populārais skvošs ir starp tiem sporta veidiem, kurus pavada augsts risks gūt locītavu un saišu traumas. Šajos sporta veidos pastāv arī ļoti liels risks saraut vai vismaz sastiept cīpslas. Reti kurš apzinās, ka tikai ļoti retos gadījumos cīpslu traumas ir iespējams pilnībā izārstēt.

      Nekad netaisi pietupienus pārāk zemu

      Pietupieni ir ļoti populārs vingrinājums, svarīgi tos veikt pareizi. Nepareiza pietupienu veikšana var veicināt locītavu skrimšļu nodilumu. Taisot pietupienus augšstilbs pret apakšstilbu nedrīkst būt mazākā leņķī par 45 grādiem.

      Pirmās ceļu problēmu pazīmes bieži ir ceļa “krakšķēšana” un velkošas sāpes kustību laikā. Tās var liecināt par pirmajiem simptomiem, kas stāsta par skrimšļu un meniska problēmām. Pētījumu dati liecina, ka 8.5 miljoni Vācijas iedzīvotāji ir saskārušies ar šīm pazīmēm.

       

      Sāp celis, ko darīt?

      Ja Tev atbilst kāds no šiem punktiem, dodies pie ārsta:

      1. Izjūti sāpes celī ilgāk kā divas dienas
      2. Izjūti sāpes celī arī miera stāvoklī
      3. Izjūti nestabilitāti ejot vai ir ierobežota ceļa kustība

      Lai mazinātu sāpes celī ir pieejami divi ļoti līdzīgi risinājumi: kinezioloģiskā teipošana vai ceļa atbalsts. Abi šie risinājumi atbrīvos saites un mazinās sāpes. Ceļa atbalsts/ortoze nodrošinās arī neiromuskulārās sistēmas stabilizāciju. Kinezioloģisko teipošanu profesionālajā sportā izmanto arvien biežāk, tā palīdzēs ātri atvieglot sāpes akūtās situācijās.  Jāņem vērā, ka teips jāmaina ik pēc 3-4 dienām un ir būtiski, lai teipošanu veic speciālists. Atbalsti/ortozes savukārt Tev būs pieejami ilgtermiņā un tos uzvilkt nepareizi ir gandrīz neiespējami.

      Ja Tu, profesijas, sporta veida vai iedzimtu problēmu dēļ, esi paaugstināta riska grupā. – atbalsta velkāšana ikdienā ir ieteicama tiklīdz Tu izjūti mazākās sāpes vai nestabilitātes sajūtu.

       

       

       

       

       

       

       

      Čau!

      Pievienojies mūsu jaunumu saņēmējiem